Proč je všude tolik obchodů s oblečením

Existuje hodně obchodů, které prodávají oblečení. A často vidíte více konkurenčních obchodů vedle sebe. Všechny vypadají podobně, všechny se předhánějí ve slevách. Tady máte 40, 50, ale i 70 % slevu! Jak je možné, že ty méně úspěšné nezkrachují?

Důvod je jeden, a velmi prostý: nízké náklady. Firmy platí za jejich výrobu opravdu málo peněz – většina je vyrobena v zemích třetího světa, kde mzdy ani lidská práva nejsou právě nejlepší. Tím se opravdu sníží výrobní cena.
věšák v obchodu s oděvy

Nízké náklady jsou také to, co umožňuje těmto obchodům dávat na své zboží velké slevy. I když je třeba 60 %, stále je cena mnohem vyšší než to, co obchod za výrobu zaplatil. Je to však velké lákadlo na zákazníky, a tak není divu, že mnoho těchto obchodů má prakticky permanentní slevy.

Dalším bodem, který umožňuje oděvnímu průmyslu být tak úspěšný, je reklama. Ta však nepropaguje jednotlivé kusy oblečení, ale značku. A o tu jde především. Je jedno, jestli si koupíte mikinu nebo tričko, důležité je, že značkové.

A značka je to, co si především zákazníci u oděvů platí. Díky reklamě jsou přesvědčeni, že mít značkové oblečení je něco speciálního, že je to staví do jakési privilegované vrstvy. Tomu paradoxně napomáhá i vyšší cena, neboť jim dává přesvědčení, že „oni si to mohli na rozdíl od ostatních dovolit“.

Dalším faktorem jsou roční období. Každé samozřejmě vyžaduje jiné oblékání – v zimě nepůjdeme ven v krátkém nátělníku a v létě se nebudeme opalovat v těžké bundě. A mnoho lidí nosí své oblečení pouze jednu sezónu, ať už z toho důvodu, že vyšlo z módy, nebo proto že se nošením poškodilo. Je proto nutné šatník obnovit.
regál v obchodu s oblečením

Dále je potřeba občas koupit oblečení pro zvláštní příležitosti – svatby, promoce, důležitá obchodní jednání. To vše jsou samozřejmě obchodníci ochotni poskytnout. Není náhodou, že právě tento typ bývá nejdražší – prodejci moc dobře vědí, že právě zde nechceme šetřit. Proto také dávají slevy pouze na běžné typy oděvů.

Je to právě kombinace těchto faktorů – nízkých nákladů, vysoké ceny, pravidelné obměny a propagace značek, co dovoluje těmto obchodům prosperovat. Jeden si však říká, zda ta nášivka opravdu za tu cenu stojí a zda opravdu potřebujeme nové ošacení každý rok.